Kitap pınarı etkinliğinin 6. Yapıldı.
Kemer kütüphanesinde yapılan kitap-edebiyat sohbeti Ahsen Yıldız moderatörlüğünde gerçekleşti.
Haber Giriş Tarihi: 28.05.2024 23:09
Haber Güncellenme Tarihi: 28.05.2024 23:09
Kaynak:
Haber Merkezi
yenikemer.com
Kitap pınarı etkinliğinin 6. Yapıldı.
Kemer kütüphanesinde yapılan kitap-edebiyat sohbeti Ahsen Yıldız moderatörlüğünde gerçekleşti.
Toplantıya Makbule Çapraz,Belma Murtezaoğu,M.Cenap Murtezaoğlu,Saadet Önel,Ahmet Akyapı,Suna Karasürme,Necla Doğan,Özgül Küçük ve Gülsüm Başev katıldı.
Kemerli edebiyat ve kitapseverleri tekrar buluşturan etkinliğin konusu kitap ise Latife Tekin’in “ Sevgili Arsız ölüm “ adlı eseri oldu.
Eser ve yazar üzerine yapılan değerlendirmeler yanısıra 80’li yıllarda yaşanan toplumsal olaylar dile getirildi.
Sevgili Arsız Ölüm İsimli Anlatı ve Bazı Özellikleri Üzerine;
Postmodern anlatıların isimleri; birbirinden ayrıksı duruşlu olmalarına rağmen aynı bağlam
içinde bir arada bulunarak birlikte bir anlamı çağrıştıran ve ayrıca tek tek de bir anlamı işaret eden
isimlerden oluşur. Latife Tekin’in "Sevgili Arsız Ölüm" adlı anlatısı, İhsan Oktay Anar’ın "Puslu
Kıtalar Atlası" isimli anlatısı, Bilge Karasu’nun "Göçmüş Kediler Bahçesi" adlı anlatısı bu konuda
örnek olarak sunulabilir.
Bu yazıda Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm adlı eserinin sahip olduğu postmodernist
özelliklerden genel olarak söz edilecektir.
Sevgili Arsız Ölüm isimli anlatı yazarın tüm eserleri içinde yabancı dillere en çok çevrilmiş
ve baskısı en çok yapılmış olan ilk eseridir. Yazar kendisi ile yapılmış olan bir söyleşide bu
anlatıyı bir çeşit “anneye dönüş hikâyesi” olarak tasarlamış olduğunu belirtmiştir. Aynı söyleşide
yazar, bu eseri yazmakta olduğu sırada yazmanın kendisi için, adeta bir "nöbet" gibi geldiğini
söylemiştir. Bu nedenle anlatı metni kağıt üzerinde satır başları, paragraf başları yapılmadan "akıp
giden bir yazı" şeklinde görünmektedir.
Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatı yazar Latife Tekin'in hayatından gelen özyaşamöyküsel izler
taşır. Eser, anlatı kahramanlarından biri olan Dirmit'in yazar oluşu ile son bulur ve Dirmit ile ailesi
üzerinde yazarın ve aile bireylerinin hayatından geldiğini bildiğimiz özyaşamöyküsel izler vardır.
Bütün anlatı metni boyunca Dirmit ile annesi Atiye adeta bir mücadele / çarpışma halindedir.
Atiye büyük şehre geldikten sonra çeşitli nedenlerle ( ekonomik yetersizlik, işsizlik, kültür
uyuşmazlığı, yabancılaşma, ötekileştirme, ergenlik gibi..) savrulmakta olan aileyi bir arada tutmaya
çalışır. Atiye bütün anlatı metni boyunca bunun mücadelesini verir.
Sevgili Arsız Ölüm isimli anlatıda Atiye, bir yandan da kendisini sık sık yoklayarak canını
almak için gelen “al kanatlı” Azrail ile mücadele etmektedir. Bu yönüyle anlatı, Dede Korkut
Hikayelerinden Deli Dumrul boyunun anıştırması olmak itibarıyla da metinlerarasılık özelliğine
sahiptir. Anıştırma, metinlerarası ilişki türlerinden biridir ve bir metnin içinde başka bir metnin çok
ayrıntılı / derin olmayan, fakat bilinen yanları ile hatırlatılmasıdır.
Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatıda "gerisingeri" sözcüğü leitmotive olarak kullanılmıştır. Bu
da gerçek hayatta dokuz yaşında iken ailesi ile birlikte köyden büyük şehre taşınmak zorunda
kalmış olduğu için, “büyülü ve ışıklı” çocukluğunun yarıda kesilmiş olduğunu belirten yazarın;
köyüne, çocukluğuna ve doğaya geri dönme isteğinin dile getirilmesinin ifadesi olarak
düşünülebilir.
Latife Tekin'in Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatısı her bir kahramanın kendi dairesi içinde
başrol üstlenmiş olduğu fakat temelde Atiye ile Dirmit'in mücadelesini yansıtan anlam
birliklerinden oluşan ve “üzüm salkımı” şeklinde olduğunu ifade edebileceğimiz bir olay örgüsü
kurgusuna sahiptir.
Bütün bunların yanı sıra Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatı “cinli, büyülü, perili” fakat gerçekçi
de olan dokusuyla “büyülü gerçekçilik” akımının Türk edebiyatında az sayıda bulunan
örneklerinden biridir.
Sevgili Arsız Ölüm isimli anlatı klasik özelliklerle yazılmış bir roman olsaydı belki ciltler
halinde yazılmış bir roman olabilirdi. Oysa adı, metinlerarasılık özelliği, klasik olmayan olay
örgüsü kurgusu, silik izleksel yapısı, hiçbir ayrıntıyı diğerinin önüne geçirmeden bir arada ve bütün
olarak sunan dramatik kurgusu gibi sahip olduğu bütün özellikleri ile postmodernist bir anlatıdır.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
KİTAP PINARI ETKİNLİĞİNİN ALTINCISI YAPILDI
Kitap pınarı etkinliğinin 6. Yapıldı. Kemer kütüphanesinde yapılan kitap-edebiyat sohbeti Ahsen Yıldız moderatörlüğünde gerçekleşti.
Kitap pınarı etkinliğinin 6. Yapıldı.
Kemer kütüphanesinde yapılan kitap-edebiyat sohbeti Ahsen Yıldız moderatörlüğünde gerçekleşti.
Toplantıya Makbule Çapraz,Belma Murtezaoğu,M.Cenap Murtezaoğlu,Saadet Önel,Ahmet Akyapı,Suna Karasürme,Necla Doğan,Özgül Küçük ve Gülsüm Başev katıldı.
Kemerli edebiyat ve kitapseverleri tekrar buluşturan etkinliğin konusu kitap ise Latife Tekin’in “ Sevgili Arsız ölüm “ adlı eseri oldu.
Eser ve yazar üzerine yapılan değerlendirmeler yanısıra 80’li yıllarda yaşanan toplumsal olaylar dile getirildi.
Sevgili Arsız Ölüm İsimli Anlatı ve Bazı Özellikleri Üzerine;
Postmodern anlatıların isimleri; birbirinden ayrıksı duruşlu olmalarına rağmen aynı bağlam
içinde bir arada bulunarak birlikte bir anlamı çağrıştıran ve ayrıca tek tek de bir anlamı işaret eden
isimlerden oluşur. Latife Tekin’in "Sevgili Arsız Ölüm" adlı anlatısı, İhsan Oktay Anar’ın "Puslu
Kıtalar Atlası" isimli anlatısı, Bilge Karasu’nun "Göçmüş Kediler Bahçesi" adlı anlatısı bu konuda
örnek olarak sunulabilir.
Bu yazıda Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm adlı eserinin sahip olduğu postmodernist
özelliklerden genel olarak söz edilecektir.
Sevgili Arsız Ölüm isimli anlatı yazarın tüm eserleri içinde yabancı dillere en çok çevrilmiş
ve baskısı en çok yapılmış olan ilk eseridir. Yazar kendisi ile yapılmış olan bir söyleşide bu
anlatıyı bir çeşit “anneye dönüş hikâyesi” olarak tasarlamış olduğunu belirtmiştir. Aynı söyleşide
yazar, bu eseri yazmakta olduğu sırada yazmanın kendisi için, adeta bir "nöbet" gibi geldiğini
söylemiştir. Bu nedenle anlatı metni kağıt üzerinde satır başları, paragraf başları yapılmadan "akıp
giden bir yazı" şeklinde görünmektedir.
Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatı yazar Latife Tekin'in hayatından gelen özyaşamöyküsel izler
taşır. Eser, anlatı kahramanlarından biri olan Dirmit'in yazar oluşu ile son bulur ve Dirmit ile ailesi
üzerinde yazarın ve aile bireylerinin hayatından geldiğini bildiğimiz özyaşamöyküsel izler vardır.
Bütün anlatı metni boyunca Dirmit ile annesi Atiye adeta bir mücadele / çarpışma halindedir.
Atiye büyük şehre geldikten sonra çeşitli nedenlerle ( ekonomik yetersizlik, işsizlik, kültür
uyuşmazlığı, yabancılaşma, ötekileştirme, ergenlik gibi..) savrulmakta olan aileyi bir arada tutmaya
çalışır. Atiye bütün anlatı metni boyunca bunun mücadelesini verir.
Sevgili Arsız Ölüm isimli anlatıda Atiye, bir yandan da kendisini sık sık yoklayarak canını
almak için gelen “al kanatlı” Azrail ile mücadele etmektedir. Bu yönüyle anlatı, Dede Korkut
Hikayelerinden Deli Dumrul boyunun anıştırması olmak itibarıyla da metinlerarasılık özelliğine
sahiptir. Anıştırma, metinlerarası ilişki türlerinden biridir ve bir metnin içinde başka bir metnin çok
ayrıntılı / derin olmayan, fakat bilinen yanları ile hatırlatılmasıdır.
Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatıda "gerisingeri" sözcüğü leitmotive olarak kullanılmıştır. Bu
da gerçek hayatta dokuz yaşında iken ailesi ile birlikte köyden büyük şehre taşınmak zorunda
kalmış olduğu için, “büyülü ve ışıklı” çocukluğunun yarıda kesilmiş olduğunu belirten yazarın;
köyüne, çocukluğuna ve doğaya geri dönme isteğinin dile getirilmesinin ifadesi olarak
düşünülebilir.
Latife Tekin'in Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatısı her bir kahramanın kendi dairesi içinde
başrol üstlenmiş olduğu fakat temelde Atiye ile Dirmit'in mücadelesini yansıtan anlam
birliklerinden oluşan ve “üzüm salkımı” şeklinde olduğunu ifade edebileceğimiz bir olay örgüsü
kurgusuna sahiptir.
Bütün bunların yanı sıra Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatı “cinli, büyülü, perili” fakat gerçekçi
de olan dokusuyla “büyülü gerçekçilik” akımının Türk edebiyatında az sayıda bulunan
örneklerinden biridir.
Sevgili Arsız Ölüm isimli anlatı klasik özelliklerle yazılmış bir roman olsaydı belki ciltler
halinde yazılmış bir roman olabilirdi. Oysa adı, metinlerarasılık özelliği, klasik olmayan olay
örgüsü kurgusu, silik izleksel yapısı, hiçbir ayrıntıyı diğerinin önüne geçirmeden bir arada ve bütün
olarak sunan dramatik kurgusu gibi sahip olduğu bütün özellikleri ile postmodernist bir anlatıdır.
En Çok Okunan Haberler